ریپورتاژ چیست؟

ریپورتاژ چیست؟ شاید شما هم از خود پرسیدهاید که کسب و کارهای کوچک و نوپا چگونه می توانند در فضای مجازی رشد کرده و مطرح شوند؟! همانطور که در بسیاری از سایتهای خبری، سرگرمی و فناوری مشاهده کردهاید برخی پستها به معرفی یک برند یا خدمات اختصاص دارد. در پایان پست نیز برچسب گزارش را می بینید که نشان دهنده تبلیغاتی بودن آن است.
تعریف ریپورتاژ
ریپورتاژ در واقع از واژه لاتین Advertising reporting گرفته شده که به معنی مقاله و تبلیغات است. امروزه برای معرفی و تقویت مشاغل نوپا در فضای اینترنت از گزارش آگهی یا همان Repertage استفاده می شود. در این روش اخبار تبلیغاتی کسب و کار که همراه با تصاویر جذاب و پیوندهای مرتبط است، در سایتهای معروف منتشر شده و کاربران را به صفحه مورد نظر هدایت می کند. ریپورتاژ آگهی در زمینه سئو جزو گروه سئو خارجی محسوب می شود. در عصر تبلیغات و فضای مجازی شاهد روشهای بازاریابی نوین و جدیدی برای کسب و کارها هستیم که از موثرترین آنها میتوان به تبلیغات غیر مستقیم اشاره کرد. در این نوع تبلیغات متن آگهی در سایتهای پربازدید و معروف منتشر شده و توسط کلمات کلیدی مرتبط با سایت مورد نظر لینک داده خواهد شد.
ریپورتاژ و تاثیر آن بر سئو
ریپورتاژ را می توان از بهترین روش ها برای رتبهبندی در گوگل و انجام سئوی سایت معرفی کرد. زمانی که سایت به روشهای مختلفی اقدام به لینک دهی به سایت دیگر میکند، در واقع سایت بک لینک گردیده است. چنانچه این بک لینک به صورت یک تفسیر جالب یا داستان به وجود آید به آن Repertage میگویند. در واقع این پیوندها از بک لینکهای بسیار مهمی هستند که بر روی رتبهبندی سایت تاثیر به سزایی دارند. بک لینکها باعث سئوی وب سایتشده و رتبه آنها را در موتورهای جستجوگری مانند گوگل افزایش می دهند.
ضرورت استفاده از Repertage
حتماً در اغلب وب سایتها، لینکها و بنرهایی را مشاهده کردهاید که منتظر کلیک کاربران هستند که با کلیک بر روی آنها وارد صفحه سایت مورد نظر شوند. ولی اغلب کاربران به این لینکها و بنرها اعتمادی نداشته و آنها را کلیک نخواهند کرد. ولی ریپورتاژ آگهیها به عنوان یک خبر یا گزارش در صفحه اصلی سایتهای مشهور و معتبر انتشار مییابند. این امر ضمن عدم ایجاد حساسیت در کاربر باعث می شود وی به صفحه وب سایت شما هدایتشده و از آن بازدید کند. خصوصاً اگر محتوای Repertage به صورت حرفهای تهیه گردد، مخاطب را به خود جذب کرده و باعث میشود مطلب را تا انتها دنبال کند. همچنین Repertage آگهی در مقایسه با روشهایی مانند گوگل ادز از اثربخشی بیشتر و هزینه کمتری برخوردار است.
ریپورتاژ خوب چه ویژگیهایی دارد؟
برای اینکه متن ریپورتاژ بیشترین جذابیت و اثربخشی را داشته باشد، بایستی یک سری ویژگیها و قواعد در آن رعایت گردد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم:
متن یونیک و جذاب باشد
متن Repertage معرفی یک خدمت یا محصول بایستی به روشهای جذاب تهیه گردد. معمولاً استفاده از شیوههای داستان محور باعث می شود مخاطب آن را همانند یک داستان دنبال کرده و با آن همزاد پنداری نماید. بدین صورت مخاطب ویژگیها و اطلاعات محصول یا خدمت مورد نظر را با دقت بیشتری مطالعه کرده و به ذهن خود می سپارد. علاوه بر این محتوای Repertage بایستی کاملاً یونیک بوده و به هیچ عنوان از مطالب دیگر سایتها کپی نشده باشد.
بهرهگیری از تصاویر گرافیکی جذاب
از دیگر مشخصات متن یک گزارش خوب بهرهگیری از عکسهای مرتبط به ویژه تصاویر گرافیکی جذاب است. برخی کاربران وقت کافی برای مطالعه متنهای طولانی نداشته و تنها به مشاهده عکسها و تصاویر گرافیکی اکتفا می کنند.
بهرهگیری از عناوین و تیترهای جذاب
عنوان از مهمترین بخشهای یک مقاله به شمارآمده و همانند ویترین یک فروشگاه بایستی جذاب باشد. بنابراین در هنگام تهیه محتوا حتی الامکان از تیترهای جذاب و کاربردی استفاده شود. چنین تیترهایی مخاطب را به کلیککردن و خواندن مقاله تشویق خواهد کرد.
استفاده متناسب از بک لینکها
تعداد بک لینکها نبایستی بیش از حد باشند. با توجه به اینکه هر صفحه از اینترنت در موتور جستجوگر گوگل به شکل مساوی میان لینکهای موجود پخش میشود، چنانچه بک لینکها در یک متن ریپورتاژ افزایش یابند باعث کاهش اعتبار اختصاص داده شده به هر لینک خواهد شد. بنابراین بهتر است بک لینکها در تعداد یک الی دو لینک باشند.
محتوا مفید و مختصر تهیه شود
بهتر است محتوایی که برای Repertage نوشته میشود حتی الامکان مفید و مختصر باشد. بسیاری از مخاطبان حوصله کافی برای خواندن محتوای طولانی را نداشته و آن را نادیدهمیگیرند.
سخن پایانی
ریپورتاژ در واقع نوعی گزارش خبری به شمارآمده که به شکل غیر مستقیم محصول یا خدمتی را تبلیغ و معرفی میکند. بک لینکهای انجامگرفته به وب سایت باعث بهینه سازی و سئوی آن خواهد شد. این امر در نهایت کسب و کار مورد نظر را در فضای مجازی مطرحساخته و باعث افزایش درآمد و فروش آن میشود.
درباره محمد فراشی
بیش از 7 سال سابقه در زمینه برنامهنویس موبایل و طراح سایت همچنین به عنوان مدرس دورههای آموزشی در زمینه برنامهنویسی و طراحی وب، تجربهام را با علاقهمندان به اشتراک میگذارم.
سایر نوشته های محمد فراشی