پشتیبانی سایت شامل چه خدماتی است؟
اگر صاحب کسب و کار آنلاین باشید و یا یک وبسایت داشته باشد طبیعی است مدیریت و پشتیبانی سایت ممکن هست برایتان دشوار و کمی سخت باشد به همین منظور به صورت پروژهای یا دائمی یک پشتیبان برای وبسایت خود اختصاص میدهید که به صورت دائمی و پیوسته سایت شما را از چندین جنبه بررسی کند و در صورت بروز مشکل و اختلال در سایت در کمترین زمان ممکن آن را برطرف نماید.
در واقع شرح وظایف پشتیبان سایت میتواند طبق صحبت های اولیه شما با مجری متفاوت باشد. بر همین اساس در ادامه پنوم به بررسی این سوال شما یعنی پشتیبانی سایت شامل چه خدماتی است؟ میپردازد.
پشتیبانی سایت چیست؟
پشتیبانی سایت به مجموعهای از فعالیتها و خدمات ارائه شده توسط یک تیم یا شرکت به منظور حل مشکلات، پاسخ به سوالات و ارائه راهنماییهای فنی و فراهم کردن اطلاعات مرتبط با استفاده از سایت یا خدمات آن میپردازد. که در ادامه به بررسی کامل شرح وظایف پشتیبانی سایت میپردازیم.
شرح وظایف پشتیبان سایت
اگر به صورت رسمی با یک شرکت معتبر قصد همکاری دارید بسیاری از نگرانی های شما حل خواهد شد زیرا عمدتاً شرکتهای طراحی سایت و برنامه نویسی شرح کامل وظایف خود را خواهد دانست اما بهتر است قبل از اخذ قرارداد نیز به صورت مکتوب این موارد را بررسی کنید.
بررسی سرعت سایت
یکی از مهمترین روش های افزایش فروش و ماندن کاربر در وبسایت شما سرعت سایت است بنابراین پشتیبان سایت موظف است در اولین اقدام سرعت سایت شما را افزایش دهد لازم به ذکر است عوامل متعددی میتواند بر سرعت سایت شما تاثیر بگذارد و گاهی نیز نیاز به تامین هزینه برای مواردی نظیر هاستینگ مناسب استفاده از cdn است بنابراین تامین بودجه نیز در این امر میتواند موثر باشد.
افزایش امنیت
در اولین مرحله یک پشتیبان سایت برای شما باید امنیت سایت را افزایش دهد و یا تمام موارد امنیتی لازم را چک کند. در صورتی که طراحی سایت اصولی داشتهباشید این موارد نیز برای شما انجام شده است، اما بهتر است از پشتیبان سایت بخواهید موارد و نکات امنیتی سایت را بررسی و تست نماید.
وجود یک باگ امنیتی در سایت شما کسب و کار و درآمد شما را نیز تحدید خواهد کرد بنابراین این مورد را به صورت جدی و با اهمیت بالا پیگیری نمایید.
به روزرسانی سایت
همانطور که در مقاله ی قبلی در خصوص چرا وب سایت خود را باید به روز نگه داریم؟ اهمیت به روزرسانی سایت گفتهشد این وظیفه میتواند بر عهده ی پشتیبان سایت شما باشد. ما در مجموعه پنوم پس از طراحی وبسایت در بازه ی زمانی اولیه به روزرسانی سایت را به صورت رایگان برای شما انجام میدهیم.
اما برای بقاء سایت و توسعه کسب و کار خود به روزرسانی باید توسط شما یا پشتیبان سایت انجام شود.
پشتیبانی آنلاین
پشتیبانی آنلاین و پاسخ دهی به سوالات مشتریان از وظایف پشتیبانی سایت است. در صورتی که شما یک پشتیبان اختصاصی برای سایت خود اختصاص دهید در ساعت های کاری میبایست پشتیبانی آنلاین شامل چت آنلاین، پاسخ دهی در شبکه های اجتماعی، پیگیری تیکت ها و درخواست های مشتریان می باشد.
اگر از خدمات پشتیبانی سایت به صورت پروژه ای استفاده میکنید این وظیفه به صورت کامل از وظایف پشتیبان سایت خارج است.
پیگیری سفارشات
پیگیری سفارشات و هماهنگی های لازم برای مشتریان از دیگر وظایف پشتیبانسایت است. به صورت دقیق پیگیری سفارشات شامل: بررسی موجودی محصولات ، هماهنگی تامین کالا ، ارسال و حمل و نقل سفارشات سایت میباشد.
رفع مشکلات سایت
رفع مشکلات سایت ، مانیتورینگ و نظارت بر عملکرد سایت از دیگر وظایف پشتیبان سایت است. در صورتی که نیازمند تغییر اساسی و یا تعییر برنامه نویسی نداشته باشد پشتیبان سایت میتواند آن را بررسی و مرتفع کند اما زمانی که مشکلات سایت نیاز به دانش فنی بیشتر فوق تخصص را داشته باشد میبایست آن را به تیم برنامه نویسی اختصاص دهید تا به صورت دقیق بررسی شود.
با توجه به شرح کلی وظایف یک پشتیبانسایت بهتر است پشتیبان به صورت دائمی و 24 ساعته در دسترس باشد و برقراری ارتباط برای کارفرما آسان باشد زیرا در صورت عدم انجام هر یک از موارد بالا برای سایت میتواند مشکلات جدی به سایت شما وارد نماید.
هزینه پشتیبان سایت چقدر است؟
میزان هزینه پشتیبانی شما علاوه بر شرح وظایف بالا میتواند به مدت زمان استفادهشده در وبسایت شما باشد. در بعضی از شرکت های طراحی سایت و برنامه نویسی این مورد در چارچوب پلن های متعدد ارائه می شود. اما در بعضی موارد شخص پشتیبان میتواند با کارفرما به صورت ساعتی هزینه پشتیبانی سایت را محاسبه کند. به طور مثال اگر سایت و کسب و کار شما کوچک است و پیگیری و پشتیبانی شما بسیار محدود است که بتوانید خودتان مدیریت کنید پشتیبان براساس مدت زمانی که تغییرات مد نظر شما را انجام میدهد میتواند هزینه دریافت کند.
جمع بندی
به طور خلاصه، پشتیبانی سایت شامل ارائه خدماتی است که به مدیران وبسایت کمک میکند تا مشکلاتشان را حل کنند، پاسخ دهی به سوالات مشتریان و راهنماییهای فنی از وظایف یک پشتیبان حرفه ای است. وظایف کلی آن عبارت اند از: بررسی سرعت سایت، افزایش امنیت وبسایت، نگهداری و ه روزرسانی سایت، پیگیری سفارشات و ایجاد تجربه کاربری مثبت برای مشتریان است.
در صورت هر گونه سوال در زمینه ی پشتیبانی سایت و یا مشاوره بیشتر میتوانید با تیم فنی با شماره 09190911797 در ارتباط باشید.
درباره حدیثه افشاری
حدیثه افشاری هستم مهندس نرم افزار متخصص طراحی سایت و سئو و علاقه مند به تولید محتوا و انتقال نکات آموزشی به بقیه افراد
سایر نوشته های حدیثه افشاری