تاثیر رنگ ها در کسب و کار

بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ یک علم پیچیدهاست که با استراتژی و هدف مند باید مرحله به مرحله آن را سپری کرد. در پنوم بر اساس آنالیز کسب و کار های مختلف به تاثیر مثبت رنگ ها در کسب و کار و فروش رسیدهایم.
رنگ به شما کمک می کند در انتخاب رنگ ها در کسب و کار خود هوشمندانه تصمیم بگیرید و طیف رنگ های مناسب کار خود که معرفی برند شما و فروش بیشتر می شود به آسانی انتخاب نمایید.
روانشناسی رنگ ها
در بازاریابی و برندسازی، روانشناسی رنگ ها بر این تمرکز دارد که چگونه رنگها بر برداشتهای مصرفکنندگان از یک برند تاثیر میگذارند و اینکه آیا آنها مشتریان را متقاعد میکنند تا برندهای خاصی را در نظر بگیرند یا خریدی انجام دهند.
این یک زمینه مهم مطالعاتی است که باید هنگام ایجاد بازاریابی، ایجاد یک کسب و کار جدید یا تغییر نام تجاری موجود در نظر گرفتهشود. توجه داشته باشید در مطالعهای با عنوان تاثیر رنگ بر بازاریابی، محققان دریافتند که تا 90 درصد از قضاوتهای فوری درباره محصولات میتواند تنها بر اساس رنگ باشد.
مشکل روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی
تحقیقات بیشماری برای طبقهبندی نحوه واکنش افراد به رنگهای مختلف صورت گرفتهاست:
اما در حقیقت رنگ آنقدر به تجربیات شخصی وابسته است که نمیتوان آن را به احساسات خاص معرفی کرد. تحقیقات نشان میدهد که ترجیحات شخصی، تجربیات، تربیتها، تفاوتهای فرهنگی، و زمینه تاثیر رنگهای فردی را بر ما مختل میکند. بنابراین این ایده که رنگ هایی مانند زرد یا بنفش می توانند نوعی احساسات فوق خاص را برانگیزند تقریباً شناختهشده و دقیق است.
اظهارات نادرستی مانند رنگ سبز به معنای آرامش را در نظر بگیرید. گاهی اوقات رنگ سبز برای برندسازی مسائل زیست محیطی، مانند نسل هفتم، استفاده می شود، اما گاهی اوقات برای برندسازی فضاهای مالی استفاده می شود.
و در حالی که رنگ قهوهای ممکن است برای جذابیت ناهموار مفید باشد وقتی در ترکیب رنگ های دیگری قرار میگیرد، میتواند برای ایجاد یک احساس گرم و دلپذیر (روز شکرگزاری) یا تحریک اشتهای شما (مانند تبلیغ شکلاتی) تاثیر بگذارد.
اما اگر هوشمندانه بررسی کنیم پاسخ به رنگ ها در کسب و کار مملوس و تضمینی نیستند، نکته کلیدی این است که به دنبال راه های عملی برای تصمیم گیری در مورد انتخاب رنگ سازمان باشید.
انتخاب هوشمندانه رنگ ها در کسب و کار
نکته اصلی این است که هیچ دستورالعمل مشخصی برای انتخاب رنگ برای کسب و کار و برند شما وجود ندارد. و پاسخ به سوال چه رنگ ها در کسب و کار مناسب است؟ همیشه به عوامل متعددی بستگی دارد.
اما در حقیقت چون رنگ ها به عواملی مانند احساسات، خلق و خو و ارتباط تصویری با برند و محصول شما ایجاد میکند ممکن است برای افراد و یا موقعیت جغرافیایی نیز بر آن تاثیرگذار باشد. اما توجه به نکات زیر میتواند مسیر تصمیم گیری را برای شما کمی آسان تر کند.
رنگ های مناسب برای برند شما
در مطالعهای در سال 2006، محققان دریافتند که رابطه بین برندها و رنگ به همخوانی رنگ با محصول مورد فروش ارتباط خواهند داشت. و در انتخاب رنگ می بایست تناسب و طیف رنگی را به خوبی رعایت نمایید. همچنین برای ریسک کمتر میتوانید به صورت تصادفی نظرات بعضی از مشتریان را جمع آوری نمایید.
رنگ مناسب شخصیت برند
هدف خرید به دلیل تاثیر آنها بر نحوه درک یک نام تجاری، بسیار تحت تاثیر رنگ ها قرار می گیرد. رنگها بر نحوه نگرش مشتریان به شخصیت برند مورد نظر تاثیر میگذارند. و در حالی که رنگهای خاص به طور کلی با ویژگیهای خاص همسو هستند (مثلاً قهوهای با ناهمواری)، تقریباً هر مطالعه آکادمیک در مورد رنگها و برندسازی به شما میگوید که بسیار مهم است که رنگها برای همسو شدن با شخصیتی که میخواهید به تصویر بکشید، مطابقت داشته باشد.
جنیفر آکر، روانشناس و پروفسور استنفورد، مطالعاتی را در مورد همین موضوع انجام داده است و مقاله او با عنوان ابعاد شخصیت برند به پنج بعد اصلی اشاره می کند که در شخصیت یک برند نقش دارند.

برندها گاهی اوقات می توانند بین دو ویژگی تلاقی کنند، اما بیشتر تحت سلطه یک ویژگی هستند. در حین انتخاب و طراحی طیف رنگ ها از خود بپرسید کسب و کار شما میخواهید بیانگر کدام ویژگی و شخصیت باشد و متناسب با آن اقدام نمایید.
تاثیر رنگ ها با جنسیت افراد
یکی از جالبترین بررسیهای روانشناسی رنگها در رابطه با جنسیت است. برخی رنگ ها برای یک جنسیت جذابیت خاصی تداعی می کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که اکثر پاسخ دهندگان این تحقیقات از جوامع غربی بودند. محیط جغرافیایی به ویژه تفاوت فرهنگ ها نقش مهمی در انتخاب و تناسب رنگ برای جنسیت ایفا می کند، که به نوبه خود می تواند بر ترجیحات رنگ فردی تاثیر بگذارد.
تحقیقات بیشتر در مورد درک رنگ و ترجیحات رنگ نشان میدهد که وقتی صحبت از سایهها، تهرنگها و رنگها میشود، مردان عموماً رنگهای تند را ترجیح میدهند در حالی که زنان رنگهای ملایمتر را ترجیح میدهند. همچنین، مردان بیشتر تمایل داشتند سایههایی از رنگها را به عنوان مورد علاقه خود انتخاب کنند (رنگهایی که مشکی اضافه شده است)، در حالی که زنان بیشتر پذیرای ته رنگها هستند (رنگهایی که سفید اضافه شده است).
اگرچه این یک موضوع بحث داغ در تئوری رنگ است، اما برندها به راحتی می توانند خارج از رابطه جنسیتی کار کنند. در واقع، شخصیت یک برند و یک کسب و کار نباید تداعی گر یک نوع جنسیت خاص برای مخاطبان آن باشد بلکه جامعه هدف کسب و کار ها بسیار گسترده تر است.
خاص بودن رنگ ها در کسب و کار و برند
مطالعات نشان دادهاست که مغز انسان رنگ های ساده در کسب و کار را ترجیح می دهد، که رنگ ها در کسب و کار به عنصر مهمی در ایجاد هویت برند تبدیل می شود.
انتخاب رنگ مناسب می تواند به برجسته شدن برند شما کمک کند. کسب و کارها میتوانند در ذهن مخاطبان خود تداعی گر یک متن شعاری یا یک تصویر باشند
مطالعات در زمینهی ترکیب رنگ ها در کسب و کار، نشان می دهدعمدهای از مصرفکنندگان الگوهای رنگی با رنگهای مشابه را ترجیح میدهند، همچنین به ترکیب هایی با رنگ تاکیدی و تضاد تمایل بیشتری نشان می دهند.
از نظر هماهنگی رنگ، ایجاد یک ساختار بصری متشکل از رنگهای مشابه پایه و تضاد آنها با رنگهای مکمل (سه گانه) باشد.

ترکیب رنگ ها در کسب و کار، دربازاریابی نیز نقش زیادی دارد. روش دیگر برای استفاده از رنگهای پسزمینه، پایه و تاکیدی است، همانطور که در تصویر مشاهده می کنید نویسنده قصد تشویق و اقدام را برای بیننده ی خود در نظر گرفته است.
ترکیب رنگ ها نه تنها در کسب و کار بلکه در طراحی سایت و UI آن بسیار مهم است برای مثال تصویر زیر نمونه ای از یک ظاهر اصولی و غیر اصولی را بیان می کند و به سئو سایت و بهینه سازی و تبدیل نرخ کلیک کمک بسیاری می کند.
مشاوره دیجیتال مارکتینگ و سئو کسب و کار اختصاصی شما
جمع بندی
در این مقاله به موضوع تاثیر رنگ ها در کسب و کار پرداختهایم. رنگ های لوگو یا برند شما در ذهن مشتریان یک شخصیت و هویت پیدا می کنند و این شخصیت میتوانند به بازاریابی و افزایش فروش شما کمک کند شما بر اساس عوامل مختلف که در ابتدای مقاله گفتهشد میتوانید رنگ کسب و کار خود را به سلیقه ی مخاطبانتان نزدیک کنید و با نظرسنجی با بخشی از مشتریان به رنگ و ترکیب رنگی مناسبی برسید.
رنگ ها علاوه بر شناخت برند و محصولات شما در UI و ظاهر سایت نیز بسیار موثر هستند و با انتخاب رنگ های مناسب کاربران شما تمایل بیستری برای کلیک خواهند داشت.
دیدگاهتان را بنویسید