تولید محتوا چیست؟
برای اینکه بتوانید از تولید محتوا بیشترین استفاده را ببرید و به یک حرفه ای در این حوزه تبدیل شوید، باید بدانید که تولید محتوا چیست و با چه هدفی مورد استفاده قرار می گیرد؟ آیا تولید محتوا فقط به نوشتن متن برای وب سایت ها و وبلاگ ها محدود می شود؟ اگر می خواهیم در زمینه تولید محتوا فعالیت کنیم، به چه مهارت هایی نیاز داریم؟ رسیدن به جواب تمام سؤالات زمانی امکان پذیر می شود که شما با مفهوم تولید محتوا آشنا شوید.
از جمع آوری اطلاعات تا تولید یک محتوای مرغوب و باکیفیت
تولید محتوا به فرآیندی گفته می شود که در طول آن، تولیدکننده محتوا اطلاعاتی مناسب و کاربردی را جمع آوری می کند و با استفاده از آن ها محتوایی کاربرپسند خلق می کند. محتوا باید با در نظر گرفتن مخاطبان تولید شود و جواب گوی نیاز کاربران باشد.
محتوا می تواند به صورت متن هایی برای سایت ها یا وبلاگ ها باشد. کپشن هایی که برای پست های اینستاگرام نوشته می شوند، نمونه دیگری از محتواهای متنی هستند. عکس های درجشده در سایت ها، صفحات شبکه مجازی یا حتی بروشورهای تبلیغاتی، نمونه هایی برای محتوای گرافیکی هستند.
ویدئوهای کوتاه که به صورت انیمیشن ساخته می شوند یا ویدئوهایی که فردی حقیقی در آن ها به ایفای نقش می پردازد، نمونه هایی برای محتوای ویدئویی هستند. محتوا هیچ محدودیتی ندارد و در هر نوعی تولید می شود. فقط دو نکته را باید در نظر داشته باشید، محتوا باید متناسب با کاربران و منحصر به فرد باشد.
ساختار تولید محتوا برای وبسایت
مطالب مرتبط:
چگونه تولید محتوا به کسب و کارها رونق می بخشد؟
همانطور که در مشاوره سئو به صاحبان کسب و کارها گفتهمی شود، برای تولید یک محتوای کارآمد و باکیفیت باید اهداف کسب و کار را در نظر داشته باشید. متناسب با مسیر یک کسب و کار و آینده ای که برای آن مد نظر است، باید از تکنیک های بازاریابی کمک بگیرید. توجه داشته باشید که هر محتوایی نیاز کسب و کار را برآورده نمی کند و باعث پیشرفت آن نمی شود. در نتیجه محتوا باید به زبانی ساده و قابل فهم برای مخاطبان تولید شود.
مزیت استفاده از تولید محتوا، بازاریابی نرم است. برخلاف روش های تبلیغاتی قدیمی و بازاریابی های مستیقیم، در تولید محتوا شما با ارائه اطلاعاتی که مخاطبان به آن ها نیاز دارند، اعتماد کاربران را به کسب و کارتان جلب می کنید و در میان ارائه اطلاعات، محصول یا خدماتی که ارائه می دهید، معرفی می کنید. روش غیر مستقیم تأثیر بیشتری نسبت به روش های مستقیم دارد و یک ارتباط بلند مدت بین کسب و کار و مخاطبان ایجاد می کند.
دسته بندی محتوا بر اساس سبک
محتواها به روش های مختلفی دسته بندی می شوند و یکی از رایج ترین روش های طبقه بندی محتوا، سبک آن ها است. محتوا به 5 دسته محتوای همیشه سبز، محتوای ویروسی یا وایرال، محتوای آنی، محتوای خبری و محتوای زرد دسته بندی می شود.
بهترین و باکیفیت ترین نوع محتوا، محتواهای همیشه سبز هستند. این نوع محتوا مدت زمان طولانی موضوع جستجوی کاربران خواهند بود و ترافیک همیشگی را برای سایت شما رقم می زنند. البته این امکان وجود ندارد که فقط محتوای سبز تولید کنید و به سراغ دیگر سبک های محتوا نروید.
محتواهای زرد، محتواهای ویروسی یا وایرال و محتواهای آنی، ترافیک موقت را برای سایت شما رقم می زنند و برای دوره ای کوتاه مناسب هستند. در نظر داشته باشید، استفاده زیاد از این نوع محتوا امکان دارد نتیجه ای معکوس داشته باشد. محتوای خبری نیز در دسته محتواهایی قرار می گیرد که در زمان کوتاه ترافیک زیادی برای سایت دارند؛ ولی تأثیرگذاری آن ها زود از بین می رود.
طبقه بندی محتوا و پلتفرم مورد نظر
بیشتر افراد تصور می کنند که محتواهای متنی فقط برای وبلاگ ها و وب سایت ها هستند؛ اما گاهی متن ها با هدف انتشار در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا لینکدین تولید می شوند. به طور معمول متن های نوشتهشده برای شبکه های اجتماعی، کوتاه هستند و هدف آن ها آگاهی بخشی است.
محتواهای نوشتهشده برای وب سایت ها و وبلاگ ها نیز دارای انواع گوناگونی هستند. برخی از محتواها هدف آموزشی یا اطلاع رسانی دارند؛ درحالی که محتواهای دیگری هستند که برای معرفی کردن محصولات یا خدمات نوشته می شوند. گاهی محتواها روی سایت های دیگر (خارج از سایت خودتان) درج می شوند و نقش تبلیغاتی دارند. فهرست زیر طبقه بندی محتوا بر اساس نوع را نشان می دهد.
- محتوای سایت یا وبلاگ (محتواهای آگاهی بخش)
- محتواهای تألیفی، تألیفی – ترجمه ای یا ترجمه ای
- رپورتاژها (محتواهایی که روی سایت های دیگر درج می کنید)
- محتواهای مهمان (مطالبی که سایت های دیگر روی سایت شما درج می کنند)
- محتوای معرفی محصول یا خدمات
- محتواهای عمومی
- محتواهای حرفه ای و تخصصی
اهداف تولید محتوا چیست؟
اگر به دنبال روشی کم هزینه برای برند سازی هستید، تولید محتوا به شما کمک می کند که به نامی آشنا تبدیل شوید. تولید محتوا اعتماد کاربران و مخاطبان را جلب می کند و ارتباطی را بین مشتری و فروشندگان ایجاد می کند. با توجه به اینکه ارتباطی مداوم بین مشتری و فروشنده وجود دارد، اعتماد به برند برای مخاطب آسان تر خواهد بود.
محتوا در کنار برند سازی، وظیفه تبلیغ کردن کسب و کار شما را برعهده دارد. البته این نوع تبلیغات به دلیل غیر مستقیم بودن، زمان بیشتری نیاز دارند تا به هدف بازاریابی برسند. محتواهایی که تولید می کنید، در بیشتر مواقع تاریخ انقضا ندارند. به همین دلیل جذب مشتری با محتوا، دائمی است و محدود به زمانی خاص نمی شود.
به نسبت سایر روش های تبلیغاتی و بازاریابی، تولید محتوا هزینه کمتری دارد و همه کسب و کارها می توانند از این روش بهره ببرند. حتی مشاغل کوچک و خانگی با کمکگرفتن از تولید محتوا توسعه پیدا می کنند و رشد چشم گیری را تجربه خواهند کرد.
کلام پایانی
برای اینکه بتوانید کسب و کارتان را ارتقا دهید، باید از اینترنت و شبکه های اجتماعی کمک بگیرید. بهترین راه برای دیدهشدن در دنیای اینترنت، تولید محتوای باکیفیت است. محتواهای باکیفیت، اطلاعات لازم را در اختیار مخاطبان قرار می دهند یا با ایجاد سرگرمی، توجه کاربران را به سوی کسب و کار جلب می کنند. برای بهره مندی از مزیت های محتوای باکیفیت، باید بدانید محتوا چیست و چه قواعدی برای تولید آن وجود دارد.
در صورت هرگونه سوال در زمینه ی تولید محتوا ، خدمات سئو و رشد کسب و کارها میتوانید با تیم فنی و شماره 09190911797 در ارتباط باشید.
دیدگاهتان را بنویسید